1500mm blir 3000mm

Teleskopets brännvidd är på 1500mm, men hur gör man för att få ut 3000mm av teleskopet och ändå behålla samma skärpa?

Man köper en så kallas Barlowsring, en ring som förstorar allt med 2x. Kanske inte låtet så märkvärdigt att förstora x2, men jag kan säga er att den lilla barlowsringen kosar nästan lika mycket som teleskopet, jo det är sant!
Jag har valt att andvända den bästa av dom bästa barlowsringarna, för att få ut maximalt av teleskop och barlowsring..

Men det man ska tänka på när man köper en barlowsring är att köpa en som har ett bra glas i sig och som fungerar med fotografering. Och om du sätter på en B-ring på teleskopet så dubblar du även bländarantalet
och gör så att slutartiderna blir lite längre. MEN eftersom jag valt och köpa ett teleskop som har f5 i bländare ifrån början så blir nu bländaren f10 när B-ringen sitter på och det gör absolut inget, jag får ändå sluartider på 1/800-1/1400.


Ca pris 599 dollar, så får ni räkan ut själv vad det är i svenska kronor, inte billigt..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0